tirsdag den 23. maj 2017

IB x 4 i Årslev










I lørdags gik turen til Årslev, hvor der var masser af hundeaktiviteter. Osseau var tilmeldt hhv. HTM 2, Freestyle 1 og så da også lige en rallyprøve, der talte til både DM og Årets Hund. Dumle var også med og skulle op i rally.
HTM-konkurrencen var som tidligere nævnt ikke nogen succes sidste år, det havde jeg med mig både da jeg tilmeldte, og da jeg modtog PM'et. Da jeg fik PM'et tog jeg en dyb indånding, da jeg så, at jeg også i år skulle starte allerførst, og at det dermed lå præcis sammen med banegennemgangen i Championklassen !! Jeg blev enig med mig selv om, at jeg sagtens ville kunne håndtere det, og den holdning havde jeg hele vejen til Fyn - lige til jeg parkerede ved siden af ringene....

HTM og rallyringene lå helt op ad hinanden! Jeg havde håbet, at det ville være muligt med en række telte i mellem, men der var ikke plads nok, så det var ganske tæt på, at jeg gik i panik, var klar til at melde fra HTM mv. Paul og Amanda prøvede at hjælpe, men det kunne jeg ikke helt rumme, og jeg gik derfor en runde med hundene for mig selv. Da jeg kom tilbage tog jeg fat i Sidsel og bad hende om lidt coaching, og det førte simpelthen til, at hun hjalp mig hele vejen - vi aftalte opvarmningstid, tid i bilen, og tid til at melde helt klar til start. Sidsel tjekkede også hele tiden med dommerne, hvor langt de var tidsmæssigt mm, og hun var bare til vildt stor hjælp for mig, det var virkelig, virkelig skønt :-). Stor, stor tak til Sidsel!

Da vi kom i ringen, var Amanda ganske rigtigt ved at gå banegennemgang, men det fokuserede Osseau nu ikke på. Desværre koksede musikken, så jeg var nødt til at løbe ud, indtil de fik styr på den....det var ret ærgerligt for det førte til, at Osseau blev meget fokuseret på at løbe ud, hver gang vi nåede til det hjørne, hvor mine ting var, så der måtte nogle feberredninger til undervejs.

Generelt synes jeg, det gik okay, jeg håbede virkelig at bestå, men det lykkedes desværre ikke, men jeg fik dog nogle okay dommerkommentarer med mig:

Udførelse:
7,1: Lidt usikkert på dagen og lidt unøjagtige positioner. Sød start.
7,6: Lidt store håndsignaler og varierende afstand til tider. Pas på med at træde på ham. Løb lidt ude af pos. til tider
7,2: pos. noget 'uskarpe', hunden svipper lidt ud ig ind, svært at holde hundens koncentration

Sværhedsgrad:
7,3: Flere fine positioner i fremad men lidt for få skridt i sidelæns (1skridt). Fin variation
7,7: Ok for klassen
7,6: Fint antal positioner og retninger. Lidt mere temposkift ønskeligt

Musik:
8,0: Fin fortolkning og udnyttelse af musik
7,5: Jeg mangler lidt mimik eller følelse fra dig. Du ser meget alvorlig ud og det føles lidt som om, du bare går med musikken og det ikke er samspil
7,3: Ok, men kunne tydeliggøres mere

Derefter var det tid til Osseaus rallyprøve. Amanda kunne nærmest ikke få kontakt til ham under opvarmningen, og det blev da også til, at han løb ned til mig efter de første 4-5 skilte....Øv!, men der var klart løbske tæver i området, der forstyrrede hans næse voldsomt.....

Lidt senere var det Freestyle-tid. Det faldt så desværre sammen med Amandas banegennemgang i ekspertklassen. Det så jeg ikke som et problem, men det blev det....Osseau var megatræt, da jeg hentede ham i bilen, og han kørte alt for meget op, så det blev en kamp for mig at fastholde hans opmærksomhed på mig.
Jeg fik slet ikke vist vores nye, seje nummer, og denne klasse bestod vi heller ikke.

Dommerkommentarer:

Udførelse:
7,6: Fint udførte tricks, slalom virker mere tilfældig - hunden virker lidt usikker på signaler. Ellers meget fint.
7,2: Lidt ukoncentreret på dagen, hvilket skabte en del misforståelser
7,4: I "slut-posen" - husk at han selv skal lægge hovedet i din hånd

Sværhedsgrad:
7,7: Fint for klassen
7,6: Zig-zag kan du da lade hunden lave den, inden du løfter benet. Ok for klassen
7,5

Musik:
7,7: fin beskrivelse af stemningen i musikken
7,8
7,7

Phew - så havde Osseau hentet tre gange "Ikke bestået", og så blev det Dumles tur på rallybanen,

Det startede ellers meget godt,  men da de nåede feltet, løb han ud til den ene fristelse i 8-tallet, og Amanda gav ham snor på og fortsatte banen. Hun gik ca. halvdelen med linen på og i spiralen tog hun den så af igen. Det så ret fedt ud, at hun gjorde det i fart og bare fortsatte, som om intet var hændt:-)
Resten af banen gik fint, men endnu en IB var dermed hjemme.... og det var så den dag!

Lørdagens høst

Billede fra Emmy - Sidsel var vist fotograf



Billede fra Emmy - Sidsel var vist fotograf

Billede fra Emmy - Sidsel var vist fotograf







Ingen kommentarer:

Send en kommentar